Autor: Sebastian Wacięga
Gamifkacja i gry to modne zjawiska ostatnich lat. Gry świetnie sprawdzają się w popularyzacji dziedzictwa kulturowego, edukacji, promocji czy integracji przez kulturę. Rodzajów gier jest wiele. Zajmujemy się kilkoma z nich. Nie tylko standardowymi planszówkami, ale także „innowacjami analogowymi”, które sami tworzymy. Łączą one edukację historyczną z rozwijaniem współcześnie potrzebnych kompetencji, np. współpracy, czy krytycznego myślenia. Dobór odpowiedniego typu gry zależy od potrzeb, zasobów czy celów organizacji. Dlatego postanowiliśmy stworzyć mały poradnik, który pomoże zdecydować, jakiego typu gry potrzebuje Twoja organizacja.
W artykule zatytułowanym „8 pytań do pomysłodawców gier” zajmujemy się wprowadzeniem do wykorzystania gier. Jeśli szukasz odpowiedniej argumentacji dla decyzji o stworzeniu gry, warto zajrzeć najpierw tam. A poniżej znajdziesz subiektywny przegląd, który składa się z wybranych kategorii gier:
Każdy z nich omówiliśmy na wybranym przykładzie. Zawsze będzie to gra, nad którą pracowaliśmy. Omówieniu towarzyszy analiza ich zalet i przewag. Podzieliliśmy je w taki sposób, by uwypuklić mocne strony z perspektywy:
Gry karciane, czyli karcianki, są zazwyczaj proste. Są też tanie – zarówno w produkcji oraz dystrybucji. Wydają się więc dobrym wyborem na początek samodzielnej przygody z wydawaniem gier. Same karty jest stosunkowo łatwo zaplanować, korzystając ze standardów podanych przez drukarnię. Ze względu na czas potrzebny na ich stworzenie wydają się odpowiednie w kontekście zadań finansowanych z programów dotacyjnych (kilkumiesięczny okres przygotowania gry) . Ponadto karty są świetnymi nośnikiami wiedzy i ikonografii – grafik, obrazów, zdjęć.
ZALETY DLA WYDAWCY
ZALETY DLA EDUKATORA
ZALETY DLA ODBIORCÓW
Gry “planszowe”, czyli planszówki, to klasyka gatunku. Na samym portalu Board Game Geek, o którym pisaliśmy jakiś czas temu, zgromadzono wirtualną bibliotekę ponad 100 000 tytułów!
Najczęściej głównym elementem tego typu gier jest plansza, której towarzyszą dodatkowe komponenty (np. pionki, kostki, figurki). Wybór “planszówki” daje szansę stworzenia bogatszego świata gry, ale wymaga też w procesie projektowania większego nakładu czasu, pracy i finansów.
ZALETY DLA WYDAWCY
ZALETY DLA EDUKATORA
ZALETY DLA ODBIORCY
Gry wieloosobowe to szczególny, złożony gatunek gier planszowych lub karcianych. Wyróżnia je możliwość przeprowadzenia rozgrywki z udziałem dużych grup od 10 do kilkudziesięciu osób. Wykorzystują one zarówno mechaniki znane z innych gier, jak również mechanizmy, które wiążą się z funkcjonowaniem grup (interakcje, role i przypisane im cele). Akcja gry toczy się nie tylko na planszy, ale w większym stopniu również w komunikacji między graczami. Szczególnym typem gry wieloosobowej jest LARP (ang. a live action role-playing), któremu poświęcimy osobne webinarium i artykuł.
Gry wieloosobowe najczęściej wydawane są w jednym egzemplarzu i przypisane do jednej organizacji, a dzięki ich dużym gabarytom, kilkugodzinnemu czasowi rozgrywki, każde uruchomienie gry przez animatorów stanowi swoiste wydarzenie edukacyjne lub promocyjne.
ZALETY DLA WYDAWCY
ZALETY DLA EDUKATORA
ZALETY DLA ODBIORCY
Szczególna sytuacja zachodzi, gdy gra wieloosobowa tworzona jest w większym nakładzie (np. kilkaset sztuk). Wówczas jej zasięg oddziaływania jest spotęgowany. Efektywne wykorzystanie takiego potencjału wymaga rozwinięcia partnerstw skupionych wokół gry i daje dodatkowe korzyści wydawcy.
Gry wielkoformatowe cechuje najczęściej wielkometrażowe pole gry (np. plansza, szachownica, mapa) po którym można chodzić i przemieszczać duże figury. Tego typu gry przyciągają uwagę na imprezach plenerowych nie mniej niż dmuchane pałace. Mogą być też rozgrywane we wnętrzach. Dają one graczom wrażenie „bycia w grze” nie tylko w przenośni, ale dosłownie – w jej wnętrzu.
ZALETY DLA WYDAWCY
ZALETY DLA EDUKATORA
ZALETY DLA ODBIORCY