Następnie na początku grudnia 40 najlepszych uczniów weźmie udział w finałowym, dwudniowym larpie w Kasztelu w Szymbarku. Pierwszego dnia w ramach atrakcyjnych warsztatów poznają oni podstawy francuskich i staropolskich tańców, szermierki szablą i szpadą, dworskich manier oraz gier towarzyskich. Drugiego dnia wszystkie swoje nowo nabyte umiejętności wykorzystają podczas całodniowej rozgrywki. Na czas zabawy uczestnicy dostaną stroje z epoki oraz wezmą udział w staropolskiej uczcie, do której przygrywać będzie muzyczny kwartet
Edu-larpy to inaczej larpy edukacyjne. Czym zaś jest larp? Słowo to powstało jako skrót od angielskiego określenia: Live Action Role Playing i oznacza grę fabularną opartą na improwizacji. Organizatorzy larpa przygotowują scenariusz zabawy, określając czas i miejsce akcji oraz listę postaci, w które wcielać się będą uczestnicy. Zazwyczaj centralnym wątkiem larpa jest konflikt, który angażuje wszystkich uczestników. Może to być spór wrogich stronnictw lub też rywalizacja bohaterów o stanowisko. Uczestnicy sami decydują, jak potoczą się losy odgrywanych postaci. Mogą prowadzić negocjacje, wygłaszać płomienne przemowy lub posłużyć się szantażem. Dobrzy gracze nie tylko zabiegają o realizację celów swoich postaci, ale przede wszystkim starają się teatralnie oddać jej charakter i sposób bycia.
Larp o tematyce historycznej to doskonałe narzędzie edukacyjne. Zaangażowanie w losy odgrywanej postaci wyzwala emocje, co – zgodnie z najnowszymi odkryciami neurodydaktyki – sprzyja efektywniejszej nauce i rozbudza indywidualną motywację do poznawania przeszłości. Podczas dobrze przygotowanego edu-larpa uczestnik nabywa nową wiedzę o faktach, ale przede wszystkim zostaje postawiony w sytuacji problemowej, w której poznane informacje może praktycznie wykorzystać. Historia przeżyta to coś znacznie więcej, niż lekcja z podręcznika.
Edu-larp to także trening umiejętności kluczowych i kompetencji społecznych, takich jak umiejętność pracy w grupie, negocjacji, analizy ryzyka, gromadzenia i weryfikacji informacji czy publicznego przemawiania. Jest więc narzędziem wspierającym ogólnohumanistyczny rozwój
Stowarzyszenie Pospolite Ruszenie Szlachty Ziemi Krakowskiej działa od 2006 roku skupiając miłośników historii, edukatorów i rekonstruktorów z całego kraju. Zajmuje się przede wszystkim innowacyjnymi metodami nauczania historii w tym tworzeniem projektów wykorzystujących metodę larp. W zrealizowanych do tej pory larpach wzięło udział ponad 3000 uczniów z całej Małopolski.
Stowarzyszenie wydało także dwie gry planszowe (“Folwark” oraz “Konsensus”) i patronowało wydaniu kolejnym (“Rok 1863”, “Przepustka”). Działania edukacyjne stowarzyszenia omawiane były na kilku konferencjach oraz w publikacjach naukowych.
Stowarzyszenie jest też jedną z największych polskich grup rekonstrukcyjnych zajmujących się epoką Rzeczpospolitej Obojga Narodów. Członkowie stowarzyszenia odtwarzają przede wszystkim oddział piechoty magnackiej i polowych cyrulików towarzyszących armii. Grupa uczestniczyła w ponad 100 imprezach w całej Europie (m.in. w Hiszpanii, Francji, Włoszech, Niemczech, na Węgrzech, na Ukrainie i w Rosji) oraz zorganizowała kilka własnych wydarzeń w Polsce.
„Wspaniale, że zajmujemy się konfederacją barską. Znów mamy pretekst, by odwiedzić Ukrainę.”
„Nazywają mnie tu carycą. Nie wiem, czy to komplement.”
„Konfederacja barska? Jeszcze nie wiem, czy opowiem się za czy przeciw . A jakie są są stawki? Tylko nie każcie mi golić brody.”
Historyk, krawiec ubiorów historycznych, rekonstruktor, grafik i PR-owiec. Słynie z dowcipu i cierpliwości… do naszych pomysłów. Dłuto i pędzel barskiego przedsięwzięcia.
„Stanisław Poniatowski i caryca Katarzyna? Pasuje jak tatuś do mamusi.”