6 larpów historycznych w Gorlicach, Bieczu i Starym Sączu z okazji 250-lecia konfederacji barskiej. Finał w kasztelu w Szymbarku.
Click Here
Stowarzyszenie Pospolite Ruszenie Szlachty Ziemi Krakowskiej pospoliteruszeniekrakow@gmail.com, tel. 660 730 930

O PROJEKCIE

BARSKA: Zawiąż Konfederację! to piąty duży projekt larpowy realizowany przez stowarzyszenie Pospolite Ruszenie Szlachty Ziemi Krakowskiej. Tym razem wraz z młodzieżą z powiatu gorlickiego i sądeckiego przeniesiemy się w burzliwy okres konfederacji barskiej, zawiązanej dokładnie 250 lat temu. Projekt składa się z dwóch głównych etapów. W pierwszym z nich ok. 200 uczniów weźmie udział w spotkaniu badawczym i larpie, który wprowadzi uczestników w realia polityczne i społeczne połowy XVIII wieku. Wcielą się oni w sejmikowych mówców, zręcznych intrygantów, niezrównanych szermierzy lub amantów, którzy prowadzą polityczną grę szepcząc czułe słówka.

Następnie na początku grudnia 40 najlepszych uczniów weźmie udział w finałowym, dwudniowym larpie w Kasztelu w Szymbarku. Pierwszego dnia w ramach atrakcyjnych warsztatów poznają oni podstawy francuskich i staropolskich tańców, szermierki szablą i szpadą, dworskich manier oraz gier towarzyskich. Drugiego dnia wszystkie swoje nowo nabyte umiejętności wykorzystają podczas całodniowej rozgrywki. Na czas zabawy uczestnicy dostaną stroje z epoki oraz wezmą udział w staropolskiej uczcie, do której przygrywać będzie muzyczny kwartet

EDU-LARPY

Edu-larpy to inaczej larpy edukacyjne. Czym zaś jest larp? Słowo to powstało jako skrót od angielskiego określenia: Live Action Role Playing i oznacza grę fabularną opartą na improwizacji. Organizatorzy larpa przygotowują scenariusz zabawy, określając czas i miejsce akcji oraz listę postaci, w które wcielać się będą uczestnicy. Zazwyczaj centralnym wątkiem larpa jest konflikt, który angażuje wszystkich uczestników. Może to być spór wrogich stronnictw lub też rywalizacja bohaterów o stanowisko. Uczestnicy sami decydują, jak potoczą się losy odgrywanych postaci. Mogą prowadzić negocjacje, wygłaszać płomienne przemowy lub posłużyć się szantażem. Dobrzy gracze nie tylko zabiegają o realizację celów swoich postaci, ale przede wszystkim starają się teatralnie oddać jej charakter i sposób bycia.

Larp o tematyce historycznej to doskonałe narzędzie edukacyjne. Zaangażowanie w losy odgrywanej postaci wyzwala emocje, co – zgodnie z najnowszymi odkryciami neurodydaktyki – sprzyja efektywniejszej nauce i rozbudza indywidualną motywację do poznawania przeszłości. Podczas dobrze przygotowanego edu-larpa uczestnik nabywa nową wiedzę o faktach, ale przede wszystkim zostaje postawiony w sytuacji problemowej, w której poznane informacje może praktycznie wykorzystać. Historia przeżyta to coś znacznie więcej, niż lekcja z podręcznika.

Edu-larp to także trening umiejętności kluczowych i kompetencji społecznych, takich jak umiejętność pracy w grupie, negocjacji, analizy ryzyka, gromadzenia i weryfikacji informacji czy publicznego przemawiania. Jest więc narzędziem wspierającym ogólnohumanistyczny rozwój

GDZIE NAS SPOTKASZ?

poruszak

Stowarzyszenie Pospolite Ruszenie Szlachty Ziemi Krakowskiej działa od 2006 roku skupiając miłośników historii, edukatorów i rekonstruktorów z całego kraju. Zajmuje się przede wszystkim innowacyjnymi metodami nauczania historii w tym tworzeniem projektów wykorzystujących metodę larp. W zrealizowanych do tej pory larpach wzięło udział ponad 3000 uczniów z całej Małopolski.

Stowarzyszenie wydało także dwie gry planszowe (“Folwark” oraz “Konsensus”) i patronowało wydaniu kolejnym (“Rok 1863”, “Przepustka”). Działania edukacyjne stowarzyszenia omawiane były na kilku konferencjach oraz w publikacjach naukowych.

Stowarzyszenie jest też jedną z największych polskich grup rekonstrukcyjnych zajmujących się epoką Rzeczpospolitej Obojga Narodów. Członkowie stowarzyszenia odtwarzają przede wszystkim oddział piechoty magnackiej i polowych cyrulików towarzyszących armii. Grupa uczestniczyła w ponad 100 imprezach w całej Europie (m.in. w Hiszpanii, Francji, Włoszech, Niemczech, na Węgrzech, na Ukrainie i w Rosji) oraz zorganizowała kilka własnych wydarzeń w Polsce.

NASZ ZESPÓŁ

Łukasz Wrona

Historyk, edukator, projektant gier planszowych, popularyzator edu-larpów, prezes stowarzyszenia Pospolite Ruszenie Szlachty Ziemi Krakowskiej. Przygotowuje pracę doktorską na temat larpów.

KOORDYNATOR PROJEKTU

„Wspaniale, że zajmujemy się konfederacją barską. Znów mamy pretekst, by odwiedzić Ukrainę.”

Urszula Wrona

Prawniczka, prawdziwa dusza twórcza, badaczka dziejów, amatorska twórczyni gier planszowych. Mózg, kalendarz i zegarek barskiego przedsięwzięcia.

AUTOR SCENARIUSZY

„Nazywają mnie tu carycą. Nie wiem, czy to komplement.”

Mateusz Białowiejski

Historyk, archiwista, rekonstruktor historyczny, animator projektów edukacyjnych. Pasjonat historii dbały o każdy jej detal. Energiczna dusza barskiego przedsięwzięcia.

AUTOR SCENARIUSZY

„Konfederacja barska? Jeszcze nie wiem, czy opowiem się za czy przeciw . A jakie są są stawki? Tylko nie każcie mi golić brody.”

Tomasz Łomnicki

Historyk, krawiec ubiorów historycznych, rekonstruktor, grafik i PR-owiec. Słynie z dowcipu i cierpliwości… do naszych pomysłów. Dłuto i pędzel barskiego przedsięwzięcia.

GRAFIKA I PROMOCJA

„Stanisław Poniatowski i caryca Katarzyna? Pasuje jak tatuś do mamusi.”

Dodaj tu swój tekst nagłówka

NASI PARTNERZY

Dofinansowano ze środków Muzeum Historii Polski w Warszawie w ramach Programu "Patriotyzm Jutra"